czwartek, 23 lutego 2017

"Na południe od granicy,na zachód od słońca"

     Życie jest niesamowite!
Dla innych proste i bez zakrętów,możne rzec takie byle jakie.
Bez jakichkolwiek wzniosłych doznań,niesamowitych głębokich odczuć i uczuć,bez psychicznych wstrząsów.
Od,taka pustynia.
Ale nie nasz bohater.
Jego przeżycia są tak głębokie i poruszające,że nie można po prostu skończyć książki w połowie i odejść.



      Usłyszałam na jednym z portali,że Haruki Murakami,japoński pisarz pisze bardzo życiowe książki,no to sięgnęłam po pierwszą lepszą i nie mogłam przestać czytać.
Oczywiście nie obyło się bez scen typu"Pięćdziesiąt twarzy Greya",ale czytając je wydały mi się inaczej opisane,z innej perspektywy,bardziej uczuciowo.
A może to dlatego,że to książka o odczuciach mężczyzny,a nie seksualne pragnienia kobiety i pełna erotyka(bez urazy dla kobiet).

     Od razu wciągnęło mnie opisywane życie pewnego Hajime,a raczej życiorys,który sam opowiada.
Można by powiedzieć,ot zwykły chłopak z sąsiedztwa,który miał fajne dzieciństwo,chodził do normalnej szkoły,miał kolegów i jedną specjalną przyjaciółkę,z którą lubił spędzać dużo czasu.
   
       "(...)Jak to bywa u jedenasto-czy dwunastolatków,którzy poznają dziecko przeciwnej płci,przez pierwszych parę dni nasze rozmowy przebiegały nienaturalnie.Kiedy jednak się okazało,że jesteśmy jedynakami,oboje się rozluźniliśmy.Każde z nas po raz pierwszy w życiu spotkało innego jedynaka.(...).Często razem wracaliśmy do domu.Powoli,z powodu jej nogi,pokonywaliśmy ponad kilometr,rozprawiając o najprzeróżniejszych sprawach."
   
     Niestety wybór kolejnej szkoły sprawił,że rozstał się z poprzednim życiem jak i z przyjaciółką z dzieciństwa i dał się wciągnąć w polityczne zawieruchy targające jego krajem.
Potem była inna miłość i niestety,dla jego dziewczyny,chęć szybkiego poznania"zakazanego owocu"jakim jest seks.

    I co dalej? 
Co się dzieje po tak ekscytującym czasie jakim jest młodzieńczy,szalony wiek.
Człowiek popada w rutynę.
  
     "(...)Kiedy skończyłem studia,przyjaciel załatwił mi posadę w wydawnictwie edukacyjnym.Ostrzygłem się,wyczyściłem buty i kupiłem sobie garnitur.(...)
Moja praca okazała się strasznym nudziarstwem.Samo wydawnictwo nie było najgorsze,lecz redagowanie szkolnych podręczników ani trochę nie poprawiało mi nastroju.(...)
Czułem się tak jakby moje życie już chyliło się ku końcowi.Mijały miesiące i lata,a ja śmiertelnie się nudziłem."

   Nudna praca,nudne życie,zero celu i perspektyw dopóki...nie poznaje swojej pięknej żony i gdyby nie teść,który mu pomaga otworzyć własny interes nadal prowadziłby monotonne życie.
Otwiera bar,który okazuje się jego marzeniem,a niedługo potem powstaje drugi bar.
Pojawiają się dzieci,ma duże mieszkanie i domek w górach,dobre auto.
Jednym słowem,prowadzi dobre życie,moglibyśmy powiedzieć,że dobrze się ustawił.
I mogło by się wydawać,że tak jest z"zewnątrz",ale jego myśli błądzą wokół młodej kobiety,którą kiedyś śledził i dziwnego jegomościa,który wręczył mu kopertę z pieniędzmi.
Na domiar złego,w jednym z jego barów pojawia się niespodziewanie przyjaciółka z dzieciństwa i...jego uczucia powracają.
Po tylu latach rozmyślań o niej i w końcu pogodzeniu się,że może jej więcej nie spotka oto tuż przed nim staje ONA.
Teraz chce być już tylko z  nią,spędzać czas jak wtedy w szkole podstawowej na rozmowach,słuchaniu muzyki i...rzucić wszystko dla niej.

   Tyle nieprzespanych nocy,tyle przemyśleń i uczuć,które go dręczą i nie pozwalają mu racjonalnie myśleć,aż w końcu podejmuje ostateczną decyzję i....
Czasami samo życie przynosi nam rozwiązania.

                                      Zapraszam do czytania!!! 
                                   Haruki Murakami
          "Na południe od granicy,na zachód od słońca"    
                    

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Choroby dawne

Trochę dziwny ten tytuł,albo i nie.Sami się państwo mili przekonacie. No bo przez ten ostatni rok to tyle chorób się potraciło,a co niektóre...